Изкуствените подсладители предизвикват преждевременно раждане
Редовната консумация на диетични газирани напитки, съдържащи изкуствени подсладители вместо захар, повишава риска от преждевременно раждане. До този извод е достигнал екип от датски, исландски и американски учени. Резултатите от изследване на над 1000 бъдещи майки показали, че рискът от преждевременно раждане (до 37-ма гестационна седмица) е по-висок при тези, които всеки ден пият нискокалорични газирани и негазирани напитки, в съдържанието на които има подсладители. Била установена и пряка връзка между количествата на консумираните напитки и риска от раждане преди термина. Механизмът, по който заместителите на захарта влияят върху организма на бременните, все още не е напълно изяснен и предстоят допълнителни изследвания. Направени по-рано проучвания показват, че диетичните безалкохолни напитки са вредни за здравето и водят до риск за сърдечносъдови заболявания и диабет. Ежедневната им консумация увеличава двойно опасността от развитие на метаболитен синдром, включващ висцерално затлъстяване, артериална хипертония, дислипидемия и нарушена инсулинова чувствителност.
Препоръчително е бременните да ограничат консумацията на подсладени напитки и да ги заместят с прясно изцедени натурални сокове, нискомаслени млечни напитки и достатъчно количество вода. Според проучване на канадски учени приемането на ниски дози аспирин намалява наполовина риска от прееклампсия и преждевременно раждане. Прееклампсията представлява патологично състояние по време на бременността, характеризиращо се с повишение на артериалното налягане, отоци, смущения в бъбречната функция и завишено количество протеин в урината.




